Muy bien muy bien.

Ligger i sängen o läst färdigt pdf-fil nr 3, bara 4an kvar nu, medan hjärtat kikar på MIB2 på datorn. Skön kväll.
Jobbat idag, kom hem, käka mat o läsa.
Min nya kurs är för övrigt världens bästa kurs. Skulle rekomendera alla småbarnsföräldrar att läsa den, man inser så himla mycket om sitt beteende mot barn och vad barn vill och inte vill.
Läste ett citat igår, som jag självklart inte minns idag hur det gick exakt, men kontentan var väl i princip att barn är de mest fotade människorna i vårt samhälle, men samtidigt de vi minst lyssnar på.
Egentligen, de finns olika perspektiv och teorier. Barnperspektivet och barns perspektiv, så lika men ändå så olika. De flesta utgår oftast från barnperspektivet där vi vuxna tar de flesta valen åt barnen för vi tror på att det är bäst för dom, för de ska lära sig vett och etikett, för de ska förstå att allt inte alltid funkar på deras sätt - vilket självklart är bra till en viss gräns. Men hur ofta frågar man barnen vad dom vill! Vad dom tycker är roligt, tråkigt, varför de vill göra på ett visst sätt o varför inte? Menar inte enkla självklara saker, man frågar alltid vad barnen tycker är roligt att göra osv osv, men ofta har vi ett sätt vi anser att saker funkar på,
När vi sen bestämt oss för detta, så blir det kaos i stugan när barnet inte vill göra så, am i right or am i right? Hur ofta frågar man VARFÖR VILL DU SITTA MED STOLEN SNED NÄR DU SKA ÄTA? Nej istället blir det "man ska sitta fint vid matbordet" and thats that.. Men så är det med allt. Vi tar självklart alla besluten som vi tror är bäst för barnen, men hur ofta fråga man barnen om de ens tycker det själva? Aldrig i princip.. Gud vad den här kursen kommer öppna mina ögon för hur jag framöver ska förhålla mig mot lillgrabben, hur jag ska prata med honom och bete mig mot honom.. För trots att han inte har lika många års erfarenheter som vuxna så har han ändå en egen vilja, en egen världsbild och det är meningen att man som vuxen ska låta den bilden vara trygg och bekväm och inte försöka röra om i grytan allt för mycket, men de finns självklart undantag för allt, kommer alltid att finnas..

Ne. Nu är de väl dags att tänka mindre och sova mer. Lång dag imorgon. Ska försöka bege mig mot gymmet på morgonen och vara duktig tjej. Sen kallar jobbet imorgon också, i think. Om jag inte får sparken för att jag väljer skolan framför allt nu den här gången. Vi får väl se.

Med vänlig hälsning,
Melisa Dämir.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0